Цените на контејнерски превоз за клучните глобални трговски рути се зголемија оваа недела, при што воздушните напади на САД и Велика Британија врз Јемен ги поттикнаа стравувањата од долгорочно нарушување на глобалната трговија во Црвеното Море, една од најпрометните рути во светот.
Американски и британски воени авиони, бродови и подморници извршија десетици напади врз Јемен, проширувајќи го регионалниот конфликт што произлегува од израелската војна во Газа.
Повеќето контејнерски бродови веќе го избегнаа блискиот Суецки канал, кратенка меѓу Азија и Европа што носи 12 отсто од глобалната трговија. Сега американската и британската војска ги советуваа сите бродови да останат надвор од зоната на конфликтот. Тоа ги поттикна стравувањата дека цените за нафтени танкери и превозници на рефус што превезуваат витални стоки може да се зголемат, зголемувајќи го ризикот од уште еден круг на глобална инфлација.
Референтниот индекс на карго контејнерски карго Шангај се зголеми за над 16 отсто на неделна основа во петокот на 2.206 поени.
Цените на релацијата Шангај-Европа се зголемија за 8,1 отсто до 3.103 долари за контејнер од 20 стапки во петокот во однос на една недела претходно, додека цената за контејнерите до непогодениот западен брег на САД се зголеми за 43,2 отсто на 3.974 долари за контејнер.
„Колку подолго трае оваа криза, толку повеќе ќе предизвика нарушување на транспортот на товар низ светот и трошоците ќе продолжат да растат“, рече во петокот Питер Санд, главен аналитичар на карго платформата „Ксенета“.
Главните играчи во океанската бродска индустрија која се справува со повеќе од 90 отсто од глобалната трговија се подготвуваат за неколкумесечни пресврти што ги зголемуваат трошоците.
„Дури и ако теснецот Баб ал-Мандеб стане безбеден за транзит од денес, очекуваме дека ќе поминат најмалку два месеци пред бродовите да почнат нормално да ротираат“, рече Мајкл Алдвел, извршен потпретседател за поморска логистика во Kuehne + Nagel.
Големите сопственици на контејнерски бродови, како што се Maersk и Hapag-Lloyd, ги префрлија бродовите за Суецкиот канал на подолг пат околу африканскиот Рт на добра надеж. Ова предизвика одложувања преку сложените распореди за испорака. Цените се најмалку двојно зголемени во споредба со пред еден месец на најпогодените рути, но сепак се под рекордните вредности на пандемијата.
Во петокот, четири танкери со нафта се свртеа во средината на пловидбата за да го избегнат Црвеното Море, а пет други се пренасочија или престанаа да пловат.
„Стапките на танкерите ќе се зголемат, а фјучерсите се зголемија утрово“, рече Џон Карцонас, управен партнер во Breakwave Advisors, кој додаде дека сувиот товар останува најмалку погодениот сектор.
Големите увозници како Tesla, Volvo Cars во сопственост на Geely и IKEA веќе пријавија недостиг на производи или предупредија за доцни пристигнувања.
Пренасочувањето на бродот низ Африка додава приближно 10 дена и 1 милион долари трошоци за гориво на секое патување во еден правец меѓу Азија и Европа.
Превозниците ги повлекуваат бродовите на најпогодените европски и медитерански трговски патишта за да компензираат. Тоа го намалува расположливиот бродски простор за товар кој се движи на транспацифичките и север-југ рути и ги зголемува стапките на испорака, рече аналитичарот на Jefferies, Омар Нокта.