Споредбата со другите земји од Европската унија покажува дека сме во долниот дом по цени – жителите на само пет земји плаќаат поевтино гориво од нас.
Литар основен бензин и дизел во Хрватска, според моментално важечките двонеделни цени чини 1,49 евра, а без мерките на Владата бензинот би чинел 1,61 евро, а дизелот 1,64 евро. Споредбата со другите земји од Европската унија покажува дека сме во долниот дом по цени – жителите на само пет земји плаќаат поевтино гориво од нас, пишува Нови лист.
Најевтин бензин има Малта, каде литар чини 1,34 евра, а еуродизел 1,20 евра. Следува Бугарија со цена од 1,33 евра за литар бензин и 1,37 евра за литар дизел, потоа Кипар (литар бензин е 1,37 евра, а дизелот 1,50 евра), Романија каде бензинот е 1,44 евра, а дизелот 1,52 евра и Словенија со цена од 1,45 евра за литар бензин. Литванија има иста цена како Хрватска – 1,49 евра за литар бензин, но таму дизелот е значително поскап, дури 1,62 евра.
Дваесет земји од ЕУ плаќаат поскапо гориво од Хрватска, а најмногу се државјаните на Данска, каде литар бензин е околу 2 евра, а литар дизел 1,74 евра.
Следат Холандија (1,98 евра), Грција (1,90 евра), Франција (1,86 евра), Италија (1,86 евра), Германија (1,82 евра), Финска (1,76 евра), Португалија (1,72 евра), Ирска (1,71 евра) , Белгија (1,68 €), Естонија (1,68 €), Латвија (1,65 €), Шведска (1,64 €), Словачка (1 € ,62), Шпанија (1,60 €), Австрија (1,59 €), Унгарија (1,57 €) , Луксембург (1,55 евра), Чешка (1,50 евра) и Полска (1,50 евра).
Секако, треба да се земе предвид и висината на просечните плати во набљудуваните земји. Во Хрватска таа изнесува 1.208 евра, па просечниот Хрват со својата плата може да купи 810 литри бензин. Во Данска, која има најскапо гориво, просечната плата е околу 4.200 евра по плаќањето на сите даноци и може да се купат дури 2.100 литри бензин или 2.413 литри дизел.
Зголемување на цените
На глобалните пазари цените на нафтата пораснаа минатата недела, враќајќи ги загубите од претходната недела, бидејќи трговците очекуваат Организацијата на земјите извознички на нафта (ОПЕК) и нејзините сојузници да ги задржат ограничувањата на производството во следниот квартал. На лондонскиот пазар цената на барелот минатата недела порасна за 2,4 отсто, на 83,55 долари, додека на американскиот пазар цената на барелот порасна за 4,5 отсто, на 79,97 долари.
Во текот на неделата цените се движеа во тесен опсег, а позначително пораснаа, околу 2 отсто, само во петокот.
Тие се поддржани од геополитичките тензии на Блискиот Исток, како и од проценките дека ОПЕК и неговите сојузници од картелот ќе одржат ограничено производство и во вториот квартал. Одлуката треба да биде донесена оваа недела.
Нема промени
Поддршка за цените дава проценката на трговците дека Саудиска Арабија нема значително да ги промени цените на нафтата што им ја продава на азиските клиенти во април.
Од друга страна, значителното зголемување на цените спречува забавување на растот на најголемите светски економии, а со тоа и на побарувачката на нафта.
Со оглед на тоа што инфлацијата во САД продолжува да се движи далеку над целните нивоа на американската централна банка од 2 отсто, претставници на ФЕД велат дека нема брзање за намалување на каматните стапки.
А тоа значи дека може да очекуваме дополнително забавување на растот на најголемата светска економија, како и на потрошувачката, па не би требало да се зголемува ниту побарувачката на нафта.
Дотолку повеќе што Европската централна банка веројатно нема да брза со намалување на каматните стапки, па не се очекува раст на побарувачката ниту во Европа.
Покрај тоа, кинеската економија, најголемиот увозник на нафта во светот, не закрепнува толку брзо како што се надеваа трговците.
Главно поради геополитичките тензии на Блискиот Исток, од почетокот на годината цената на нафтата на лондонскиот пазар е зголемена за повеќе од 8 отсто, а на американскиот пазар за повеќе од 10 отсто, откако минатата година падна за околу 10 отсто. година.