Комесарот за правда на Европската Унија изјави дека е шокиран од токсичноста и опасноста што ја претставуваат некои производи што се продаваат преку популарните кинески платформи Шеин и Тему, во време кога ЕУ ги засилува мерките против овие трговски гиганти.
Со оглед на тоа што 12 милиони пратки со ниска вредност пристигнуваат во ЕУ секој ден од онлајн продавачи надвор од блокот, Мајкл Мекграт вети решителна борба против продажбата на производи што отворено ги кршат законите.
Моментално се чекаат резултатите од паневропската операција „тајно купување“, која дополнително ќе ги тестира веќе собраните докази дека кинеските продавачи ги заобиколуваат законите на ЕУ.
Меѓу најсериозните примери што ги наведува Мекграт се цуцлите за бебиња со монистра што лесно се одвојуваат, претставувајќи опасност од задушување бидејќи немаат регулаторни отвори за да овозможат проток на воздух во случај бебето да ги проголта.
Во извештајот на Европскиот парламент објавен овој месец, исто така, се споменуваат детски мантили со токсични хемикалии, очила за сонце без УВ филтри и детски шорцеви со подолги врвки од пропишаните што можат да предизвикаат паѓања.
Откриени се и козметички производи што содржат бутилфенил метилпропионал, познат и како Лилал, хемикалија класифицирана од ЕУ како „од многу голема загриженост“ и забранета од 2022 година поради сомнение дека штети на плодноста и развојот на фетусот. Минатата година, владата на Велика Британија ги повика потрошувачите веднаш да ги отфрлат производите што ја содржат супстанцијата.
„Шокиран сум и мислам дека имаме должност да ги заштитиме европските потрошувачи“, изјави Мекграт за Гардијан.
Националните органи за заштита на потрошувачите брзо испраќаат предупредувања низ цела ЕУ за небезбедни непрехранбени производи преку системот Safety Gate, кој е отворен и за жалби од потрошувачите.
Минатата година, Safety Gate регистрираше рекордни 4.137 предупредувања, од кои повеќе од една третина се однесуваа на козметика, проследено со играчки, електрични апарати, автомобили и хемиски производи.
Иако групите за заштита на потрошувачите се фокусирани на безбедноста, Мекграт исто така изразува загриженост дека овие платформи, кои доживеаа експлозивен раст во последните две години, им штетат на локалните бизниси преку нелојална конкуренција.
„Растот е извонреден и изврши огромен притисок врз системите на земјите-членки“, рече тој.
„Решен сум да го зајакнеме спроведувањето на законите за безбедност на производите и правилата за заштита на потрошувачите. Не станува збор само за заштита на потрошувачите – станува збор и за сериозно рамноправно игралиште за европските компании бидејќи се очекува тие да се натпреваруваат со продавачите кои не ги почитуваат нашите правила.“
„Европските фирми имаат значителни трошоци за да се усогласат со нашите прописи и не треба да бидат принудени да се натпреваруваат со оние кои не ги почитуваат.“
Според податоците на ЕУ, 12 милиони пратки со мала вредност влегуваат во блокот секој ден, што е вкупно 4,6 милијарди пратки под 150 евра во 2024 година – двојно повеќе отколку во 2023 година и три пати повеќе отколку во 2022 година.
Една од мерките што ги разгледува ЕУ е укинување на царинскиот праг од 150 евра и воведување надомест за обработка на пратки, што би можело да ги обесхрабри купувањата со помала вредност и да помогне во покривањето на трошоците за дополнителни царински инспекции.
Оваа мерка би го следела примерот на Соединетите Американски Држави, каде што Доналд Трамп потпиша извршна наредба за укинување на царинскиот праг од 800 долари како дел од справувањето со кинеските продавачи. Од 1 јуни, американските клиенти мора да платат дополнителен данок од 30% или минимум 50 долари по артикл.
Се разгледува и формирање на единствена царинска администрација на ниво на ЕУ со цел систематско решавање на овој проблем.
Мекграт рече дека „останува да се види“ дали прашањето ќе биде покренато на самитот ЕУ-Кина во Пекинг на 25 јули, но дека тој самиот планира директно да го покрене прашањето.
„Секако ќе имаме директен дијалог со кинеските власти и планираме да ја посетиме Кина подоцна оваа година“, рече тој.
Шеин рече дека оваа година инвестира 15 милиони долари во мерки за усогласеност и безбедност, вклучувајќи 2,5 милиони тестови за квалитет и безбедност на производите, и има партнерства со 15 лаборатории, вклучувајќи центри во Обединетото Кралство и Германија. Тие додадоа дека отстраниле 500 добавувачи откако е лансирана нивната платформа за продажба.